Ironfist72's Weblog

Just another WordPress.com weblog

O Dorian Gray της πολιτικής σκηνής

Posted by ironfist72 στο Μαΐου 11, 2008

Στο μυθιστόρημα «Το πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέϊ» ο αξεπέραστος Ιρλανδός συγγραφέας Oscar WildeBE060435 

αναφέρεται σε έναν εύπορο και όμορφο νέο άντρα που μπροστά στην επιθυμία για αιώνια νιότη καταριέται το πορτραίτο που φιλοτέχνησε ο φίλος του να γερνάει αντί για αυτόν. Παρασυρμένος από έναν άλλο φίλο του, παραδίδεται σε ακόλαστη και χωρίς ηθικά όρια ζωή την οποία καταφέρνει και κρατά κρυφή από την κοινωνία, χτίζοντας και διατηρώντας ένα προσωπείο που καμία σχέση δεν έχει με αυτό που πραγματικά είναι.Ο πίνακας, στην διάρκεια του ακόλαστου βίου του δείχνει, πέρα από τα αληθινά του χρόνια και την παγιδευμένη συνείδηση του. Κάθε του πράξη αντικατοπτρίζεται πάνω στον πίνακα κάνοντας τον κάθε μέρα όλο και πιο αποκρουστικό στην όψη.

doriangray2

Προτού κάν αντιληθφεί πως η «ευχή» του είχε πραγματοποιηθεί και τυφλωμένος από αυτο-ηδονισμό, απαρνείται το μόνο αληθινό πράγμα που υπήρχε στην ζωή του.Την αγάπη μιας κοπέλας που αργότερα αυτοκτονεί.

Καθώς πλέον αντιλαμβάνεται πως αυτό που ευχήθηκε συμβαίνει, ξοδεύει 18 ολόκληρα χρόνια σε μια έκλυτη και χωρίς όρια ζωή.Στό απόγειο δε του επαίσχυντου βίου του,φτάνει στο σημείο,μέσα σε μια κρίση παραλογισμού να σκοτώσει τον ζωγράφο φίλο του και να εξαφανίσει το πτώμα και κάθε αποδεικτικό στοιχείο. 

Βασιζόμενος στην ψεύτικη μα αναλλοίωτη εξωτερική εμφάνιση του, καταφέρνει να ξεγελάσει μέχρι και τον αδελφό της κοπέλας, που ψάχνει χρόνια για εκδίκηση.Και θέλοντας να κρύψει κάθε στοιχείο που θα οδηγούσε στην αποκάλυψη του,κατά την διάρκεια μιας κοινωνικής συγκέντρωσης,εκμεταλλεύεται το πλήθος και τον σκοτώνει κι αυτόν.

Κατανοώντας πως μόνο η πλήρης παραδοχή των πράξεων του θα τον λυτρώσει,ψάχνει διέξοδο.Καθώς πέρα από θρασύδειλος είναι και αδίστακτός και έχοντας εξοντώσει κάθε τι που τον συνδέει με το παρελθόν, αποφασίζει να καταστρέψει και τον πίνακα, το τελευταίο απομεινάρι της συνείδησης και της ψυχής του ώστε να συνεχίσει απρόσκοπτα την «αιώνια» ζωή του.Όμως σκίζοντας τον πίνακα που είχε κάνει ξενιστή της ηλικίας και των πράξεων του, η ψυχή του, που υπέφερε παγιδευμένη στον πίνακα και στο σώμα του ανάξιου οικοδεσπότη της απελευθερώνεται και μαζί της ξεφεύγουν και οι αμαρτίες του, επιστρέφοντας στον νόμιμο κάτοχο τους. Όταν τον βρίσκουν οι αρχές, είναι και τυπικά νεκρός.Και είναι τόση η παραμόρφωση και η ασχήμια του που μόνο από το δαχτυλίδι μπορούν να αντιληθφούν την ταυτότητα του.

Συγγνώμη για την τόσο μεγάλη εισαγωγή όμως πιστεύω πως ήταν απαραίτητη…

Δεν ξέρω για εσάς, όμως εμένα μου συμβαίνει… Μόλις δω για πρώτη φορά κάποιον, βλέπω πιο βαθιά απ΄ ό,τι τα μάτια επιτρέπουν. Και συνήθως πέφτω μέσα. Δεν ξέρω πόσοι έχετε δει την ταινία του Βερχόφεν  «Όλική επαναφορά«. Υπάρχει μια σκηνή, την ώρα της άφιξης του πρωταγωνιστή στον Αρη.Η μάσκα του είναι στα πρόθυρα κατάρρευσης… Μιλάω για την στιγμή που ο ήρωας μας το αντιλαμβάνεται…για το βλέμμα του εκείνη την στιγμή….

Όταν παρατηρώ αυτό το βλέμμα σε ανθρώπους, νιώθω πως κάτι δεν πάει καλά μαζί τους…. Και αυτό το συγκεκριμένο βλέμμα το έχω δει στον πολιτικό για τον οποίο είναι αυτό το άρθρο. Ήμουν ακόμη πιτσιρικάς όταν βίωσα αυτό το συναίσθημα για τον συγκεκριμένο… Ήταν πολύ ενοχλητικό και κάθε φορά που τύχαινε να τον δω, παρέμενε το ίδιο….Αρχισα να διαβάζω γι αυτόν και την πολιτική του πορεία. Ό παππούς  μου, βαθιά δημοκρατικός άνθρωπος που αγωνίστηκε ποικιλοτρόπως για αυτό το σκοπό πέρα από στενά κομματικά πλαίσια         (κειμήλιο της δράσης του ευχαριστήριο τηλεγράφημα του Κωνσταντίνου Καραμανλή)  αποστάτη τον ανέβαζε, αποστάτη τον κατέβαζε. Ό θείος μου πάλι όχι…

Μια μέρα, ο πολιτικός που «έφυγε» από ένα κόμμα την δεκαετία του 60 (μια φυγή που έπαιξε ρόλο στην αποσταθεροποίηση του κράτους και στην 7ετή δικτατορία) και αργότερα μεταπήδησε στον αντίθετο ιδεολογικό τότε χώρο, έγινε αρχηγός του δεύτερου.

Συμμάχησε δε με τον «διάβολο» (για τους «δεξιούς» βλ. κομμουνιστές) προκειμένου να σχηματιστεί κυβέρνηση που θα δίκαζε-εξόντωνε τον πολιτικό του αντίπαλο.Με την τρίτη και αφού είχε κατάφερε να αποκτήσει αυτοδυναμία εκλέγεται πρωθυπουργός. Όμως την τρίτη χρονιά, ο πρώην υπουργός εξωτερικών της κυβέρνησης δημιούργησε το δικό του κόμμα και η ανεξαρτητοποίηση ένος βουλευτή, σταμάτησε την πορεία του.

Και τώρα, έρχεται η ανάδειξη ενός εγγράφου ξένης μυστικής υπηρεσίας και τον ξαναφέρνει στο προσκήνιο.

Και πλέον η αίσθηση που είχα από παιδί για το άτομο του, αποκτά βάση και χειροπιαστές αποδείξεις. Και δεν μπορούσα να βρώ καλύτερο παραλληλισμό με το φτωχό μυαλό μου από το «Πορτραίτο του Ντοριαν Γκρεϊ» για να διηγηθώ την ιστορία του κάτω από το δικό μου κριτικό πρίσμα.

Και δεν θα εξετάσω τα έργα του ως πολιτικού. Την ηθική πλευρά της πολιτικής του σταδιοδρομίας και πως εγώ την αντιλαμβάνομαι, θα επιχειρήσω να περιγράψω.

Είναι ένα πρόσωπο που μεγάλωσε σε μια καθαρά δημοκρατική οικογένεια.Γεννήθηκε το 1918. Ο παππούς του ήταν γαμπρός του Ελευθερίου Βενιζέλου και ιδρυτής του μετέπειτα κόμματος των Φιλελευθέρων.Σπούδασε με κληροδότημα του Ελευθερίου Βενιζέλου. Τιμήθηκε για την αντιστασιακή του δράση από το Βρετανικό κοινοβούλιο.

Στις πρώτες μεταπολεμικές εκλογές, εκλέχθηκε βουλευτής και τάχθηκε υπέρ της αβασίλευτης Δημοκρατίας.Υπερασπίστηκε τον Καζαντζάκη… όλα αυτά, είναι πραγματικά γεγονότα.

Όμως κάποια στιγμή το οικογενειακό παρελθόν,η γρήγορη,»εύκολη» πολιτική του ανάδειξη και οι φιλοδοξίες του «ξεκλείδωσαν» δυνάμεις που δεν μπορούσε να ελέγξει. Ερωτευμένος πλέον με την εικόνα του, ακολουθούσε κάθε μονοπάτι που πίστευε πως θα τον ανεβάσει στην πολιτική ιεραρχία. Απέκτησε επιπλεόν δύναμη «κλέβοντας» από την λάμψη ένος προικισμένου καλλιτέχνη της πολιτικής,του Γεωργίου Παπανδρέου (οι ουδέτεροι συμφωνούν πως 3 πολιτικές φυσιογνωμίες σημάδεψαν την μεταπολεμική Ελλάδα. Ο Γεώργιος Παπανδρέου, Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Ανδρέας Παπανδρέου). 

Όταν είδε πως δεν μπορεί να τον υπερνικήσει αποφάσισε να τον υπερκεράσει. Πούλησε την ψυχή του, συμμάχησε με δυνάμεις που επ ουδενί ενδιαφερόταν για την Ελλάδα (άσχετο το πως προσωπικά πιστεύω πως αν επικρατούσε η αριστερά τώρα θα είμασταν σαν την Βουλγαρία) και σκότωσε πολιτικά τον φίλο του και σύντροφο. Στο εξωτερικό προσεγγίζει την άλλη πολιτική φυσιογνωμία, τον Κωνσταντίνο Καραμανλή.Ο τελευταίος όμως ΔΕΝ τον συμπεριλαμβάνει στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας. Το 1977, ιδρύει κόμμα, συγκεντρώνει το 1,09 % που όμως είναι αρκετό για να του δώσει 2 έδρες.Και όταν ο «Εθνάρχης» κάνει πολιτικό άνοιγμα «τρυπώνει» στην Νέα Δημοκρατία. Αντίθετος ιδεολογικά χώρος από τον δικό του, όμως δεν υπήρχε άλλος διαθέσιμος που να ικανοποιεί τις φιλοδοξίες του.Και 7 (όσα και η διάρκεια της δικτατορίας)χρόνια  αργότερα, ανταμοίβεται.Γίνεται αρχηγός πείθοντας τους υπολοίπους πως είναι ο καταληλότερος για να αντιμετωπίσει την τελευταία πολιτική φυσιογνωμία που πέρασε από την χώρα.Τον γιό του ανθρώπου που πρόδωσε. Δεν τα καταφέρνει κατά μέτωπο και βρίσκοντας πάτημα σε ένα σκάνδαλο που ξεφεύγει από τον έλεγχο του άρρωστου από την παραζάλη της εξουσίας ΠΑΣΟΚ εκμεταλλεύεται τα αδέσποτα πυρά και συμμαχόντας με ένα κόμμα διψασμένο να γευτεί λίγη από την γλύκα της εξουσίας τον ουσιαστικά τον εξοντώνει, ηθικά, πολιτικά και ψυχολογικά. Καταφέρνει τελικά να γίνει πρωθυπουργός όμως το 1993 πληρώνεται με το ίδιο νόμισμα.

Αναγκάζεται να παραιτηθεί και το 2004, αποσύρεται από την ενεργή πολιτική σκηνή. Οι κινήσεις του από κει και πέρα έχουν να κάνουν με την διαφύλαξη της υστεροφημίας του και την δημιουργία ενός προφίλ που θα του δώσει την δυνατότητα να το επιτύχει. Χρησιμοποιεί -κυρίως- μαρτυρίες νεκρών και είναι αλήθεια πως καταφέρνει τον στόχο του.

Όλα αυτά μέχρι πριν 2 μέρες. Μέχρις που βγήκε στην δημοσιότητα αυτό το έγγραφο.Μεχρις που αποδείχθηκε ο πραγματικός του ρόλος στα περίφημα Ιουλιανά.Ρόλος που σε συνδιασμό με την πορεία του στην πολιτική σκηνή αποκαλύπτει το πραγματικό του πρόσωπο.

                                    dorian_gray-mitso

Και ίσως δίνει και κάποιες απαντήσεις σε καταστάσεις που ο λαός παρατηρεί και σχολιάζει…

Ενας Ντοριαν Γκρεϊ της πολιτικής,ναρκισσιστής,ερωτευμένος με την εικόνα του,που μόνο στόχο έχει την προσωπική του επιτυχία, είναι απαλλαγμένος από οποιαδήποτε μορφή αμφιβολιών,τύψεων, και ενδεχομένως μεταμέλειας για πράξεις και αποφάσεις του. Είναι λογικό λοιπόν να μην τον φθείρει ο χρόνος, με την ίδια σκληρότητα που «χτυπάει» κάποιον με συνείδηση.

Ενας Ντοριαν Γκρεϊ της πολιτικής,συμφεροντολόγος, αδίστακτος και απάνθρωπος, είναι απολύτως κατανοητό πως κουβαλάει σαν δεύτερη αόρατη σκια και την αρνητική ενέργεια της ύπαρξης του.Αρνητική ενέργεια που κάνει τον φυσικό κόσμο να δυσλειτουργεί, επηρρεάζοντας συχνά τους ανθρώπους που τυχαίνει να βρίσκονται γύρω του. (Εκτός κι αν διαθέτει πραγματικά τον προσωπικό του πίνακα-πορτραίτο….)

Όλα τα παραπάνω, που έκαναν την διαίσθηση μου να χτυπάει κάκκινο από τότε που τον πρωτοείδα,βρήκαν πλέον τις απαντήσεις τους χάρη στο περίφημο έγγραφο.

Αξιέπαινη η προσπάθεια του να οικοδομήσει ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο.Όμως προφανώς δεν είχε την δύναμη να ελέγξει όλους όσους κρατούσαν το κλειδί του δωματιού στο οποίο είχε κρύψει το απεχθές πολιτικό του πορτραίτο. Και κάποιος, δεν γνωρίζω ποιος και γιατί (και δεν με ενδιαφέρει κι όλας) το ξεκλείδωσε. Είναι πλέον στο χέρι του να διαλέξει πως θα τελειώσει το δικό του μυθιστόρημα.Είναι ίσως ο μοναδικός χαρακτήρας που έχει την δυνατότητα να γράψει τον επίλογο στο έργο που η ιστορία τον έθεσε πρωταγωνιστή.Θα βρει το θάρρος να εξομολογηθεί δημοσίως για τις πράξεις του και να συγχωρεθεί-αθωωθεί στα μάτια του κόσμου για τον οποίο τόσο πάλεψε να δημιουργήσει αυτό το αμόλυντο προφίλ ή ως άλλος Ντοριαν Γκρεϊ θα προσπαθήσει να εξαφανίσει-αλλοιώσει και την τελευταία απόδειξη της συνειδήσεως του;

Ο ήρωας του Oscar Wilde ΔΕΝ τα κατάφερε….

 

Υ.Γ

Θα ήταν πραγματικά ενδιαφέρον να ακούγαμε από τα χείλη του το πώς πότε και γιατί ενεργοποίησε την δική του μεταφορά του αριστουργήματος του Oscar Wilde. Πραγματικά πολύ ενδιαφέρον….

 

2 Σχόλια to “O Dorian Gray της πολιτικής σκηνής”

  1. lily said

    entiaferwn oi apopeis s…telika h protientiposi eiai swsth an pea apo tn emfanisi mporeis n «deis» kati vafitero…

  2. ironfist72 said

    Άποψη μου πως η -αληθινή- πρώτη εντύπωση ποτέ δεν έχει να κάνει μόνο με την εξωτερική εμφάνιση….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: